Home

Apărut în 1986, în regia lui Theo Angelopoulos, filmul relatează povestea unui apicultor ajuns în pragul senectuții. Întruchipat de un Marcelo Mastroianni care părea că a crescut albine toată viața, personajul nu își mai găsește locul odată cu măritișul mezinei. Fiica mai mare îi primește cu duioșie și delicatețe rugămintea patetică și neconvingătoare de a-l ierta pentru mai multe, presupuse erori, ale trecutului.

Omul nostru, nomad prin excelență, are mare grijă de albinele sale pe care le poartă în stupi, cu o dubiță albă, de-a lungul și de-a latul Greciei, an de an, odată cu începutul primăverii. Într-unul din drumurile sale se intersectează cu o tânără, interpretată de Nadia Mourouzi, pe care o ia până în primul oraș, apoi se răzgândește și o găzduiește în camera de hotel cu două paturi austere, dintr-un port obscur cu dealuri numai bune pentru stupărit.

Domnișoara dorește să-i intre în grații, însă el rămâne un virtuos tocsun, chiar dacă viața de familie îi este praf și pulbere, iar soția îi pusese în vedere, caustic, faptul că, după ceremonia de căsătorie a fiicei, se vor despărți. Tânăra, apetisantă, atrăgătoare, defilând în lenjerie intimă prin camera de hotel, nu stă prea mult pe gânduri, iese în lume și aduce cu sine un tânăr de toată isprava pe care începe să-l lucreze, în mijlocul nopții, cu acordul tacit al impasibilului crescător de înțepătoare himere.

Din acest moment al povestirii, pelicula se compune dintr-o serie de imagini memorabile, în care asistăm la puseuri emoționale oferite de personaje pe fondul bine cunoscutelor frici moderne, cum ar fi teama de singurătate, de abandon sau de inadecvare. Astfel:

– dorind să o recupereze de la tinerii cu care își pierde vremea în obscura așezare maritimă, nefiind priceput la vorbe, apicultorul intră pur și simplu cu dubița în restaurantul unde domnișoara avea parte de agreabile conversații la cafea;

– deși îi acceptă compania, tânăra se vede, pur și simplu, asaltată de bărbatul fără maniere, pe un bac ce ar fi trebuit să-i ducă spre nicăieri, cu tot cu mașină;

– întors, pentru o clipă, la sentimente mai bune față de soția sa, pe care o caută pe la rude, aceasta îl întâmpină, în stare de șoc, cu vechiul reflex de a-i pune de mâncare;

– lăsată prea mult de una singură în parcarea unei benzinării, în timp ce bărbatul își cerea iertare de la fiica mai mare, domnișoara se refugiază într-un autobuz gol;

– nevoită să păzească bagajele în preajma unei cafenele ambulante, în alt oraș, timp în care bărbatul caută un vechi prieten cu speranța să primească găzduire, tânăra trece la acțiune. Replica vorbește de la sine despre omniprezenta traumă a părăsirii: I am drunk. You abandoned me and I got drunk. După care, beată, se repede și-l mușcă de mâna dreaptă, pentru a i-o săruta, mai apoi.

Nu ni se oferă foarte multe detalii despre istoria celor două personaje, însă putem deduce, din acțiunile lor, atât instabilitatea lui, derivată din lipsa unui scop imediat sau cu bătaie mai lungă, cât și nesiguranța ei, lipsa de control asupra sentimentelor sau a propriei vieți. Amândoi sunt nomazi, trăind o deplină singurătate în doi. Nu este de mirare că atunci când, în sfârșit, se sincronizează afectiv pentru a face dragoste, renunțând, pentru o clipă, la orgolii și la implicitele amenințări reciproce cu părăsirea, scena, petrecută pe scena insalubră a unui cinematograf fără clienți, seamănă mai degrabă cu o luptă în care el o asaltează îmbrăcat, iar ea, goală pușcă, se încolăcește în jurul lui, rugându-l, sau mai degrabă amenințându-l, să o lase în pace.

Cadrul de final este unul dens, lung, obositor, carnal, emoțional. Filmul: de referință în ceea ce privește relațiile de codependență, criza vârstei de mijloc, instabilitatea afectivă, singurătatea sau abandonul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s