Home

Cei de la Cărturești s-au dovedit foarte inspirați cu proiecția unui film specific Crăciunului fix în prima zi de primăvară, vremea siberiană a contribuit din plin la crearea atmosferei. Lungmetrajul german (4 Regi, în traducere liberă), regizat de Theresa von Eltz, a fost proiectat în cadrul Filmparade la librăria Cărtureși din Piața Unirii.

Povestea surprinde drama unor adolescenți care preferă să-și petreacă Sărbătorile de iarnă într-o clinică de psihiatrie, din pricina tensiunilor familiale. Lara trebuie să facă față dezinteresului abia camuflat al unui tată ce-i putea fi bunic, Tomi își disprețuiește părintele acuzat de lașitate, Feyda este încă traumatizat de hărțuirea continuă de care a avut parte ani întregi la școală, iar Alexandra este consumată de iubirea posesivă a mamei, care nu este în stare să-și revină emoțional după divorț.

Tinerii vor petrece împreună zilele de Crăciun, sub delicata supraveghere a doctorului Wolff, un psihiatru absorbit cu totul de munca sa. Tehnicile sale se dovedesc a fi inovatoare: pentru a-l lecui pe Tomi de accesele de furie necontrolată, îl lasă în cameră cu Feyda, care întruchipează prototipul victimei sigure. Pentru a-l lecui pe acesta din urmă de episoadele perene ale nesiguranței fizice, îl încurajează să rămână în preajma lui Tomi, agresiv prin excelență. Cu Alexandra petrece sesiuni întregi de gimnastică în pădure, iar pe Lara, pusă mereu pe farse sociopate, o încurajează să filmeze persoanele din clinică.

Filmul excelează prin jocul actoricesc și frumusețea imaginilor, sacrificând astfel dinamica narativă. Pentru a-l aduce pe Feyda pe linia de plutire, după ce acesta sare în pielea goală pe geam, terifiat de impulsurile violente abia stăpânite ale lui Tomi, Lara i se oferă cadou într-un mod deopotrivă senzual și jucăuș în nevinovăția sa introspectivă. În seara de Crăciun sunt lăsați tuspatru fără supraveghere, lansându-se într-o călătorie cu barca pe lacul glacial. Săruturile fugare, filmulețele biografice pe o cameră digitală terapeutică și o sticlă de vodcă împărțită frățește constituie totatâtea ingrediente pentru închegarea unor prietenii tămăduitoare. Adolescenții lasă garda jos, iar această vulnerabilizare comună, fragilitatea pe care și-o mărturisesc unul altuia începe să-i vindece.

Mi-a plăcut foarte mult și semnificația titlului: într-una din poznele sale, Lara denaturează povestea nașterii hristice, sămânând confuzie printre copiii de la clinică. Celor trei împărați aducători de aur, smirnă și tămâie, li se adaugă un al patrulea, Alfonso cel Groaznic, un personaj neinvitat, care nu respectă regulile, și oferă pruncului din iesle tot ceea ce este interzis copiilor cuminți, de la dulciuri, până la accesorii digitale altminteri interzise. Eliberați de constrângerile și regulile tipice unui sanatoriu, cei patru pacienți încep să-și recapete sentimentul statornic al valorii, distrus aproape iremediabil de traumele copilăriei. Treptat încep să devină stăpâni și regi peste propriile lumi interioare.

Un film care surprinde aventura reconfigurării sufletești, anevoios pe alocuri precum o plimbare hibernală pe lac, însă cu efect liniștitor și cu o recompensă a vizionării pur și simplu tămăduitoare.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s