Home

On the Milky Road, în regia lui Emir Kusturica, are un început greoi, împleticit, confuz, plictisitor, cu o sumedenie de personaje fără sens aparent, o nuntă dublă, un erou de război încornorat, un conflict perpetuu, un lăptar-soldat, un șarpe protector hrănit cu lapte, un măgar sub o umbrelă-scut, un orologiu carnivor și așa mai departe, o mulțime de elemente în decor și niciun indiciu consistent cu privire la semnificația acestora.

Filmul recuperează însă printr-o creștere poetică de ritm, printr-o aglomerare minunată de imagini alegorice și printr-un final de neuitat. Tot ceea ce părea inițial fără finalitate, generând frustrare și plictis, și-a găsit locul în economia deznodământului, unde fiecare metaforă părea că se leagă, într-o împletire deopotrivă erotică, pacifistă și moralizatoare. S-o vezi pe Monica Bellucci dansând-înotând alături de Kusturica pe niște dovleci gigantici, asta de imagine memorabilă!

Ce-am mai văzut în ultima perioadă? Cronologic:

Un pas în urma serafimilor, în regia lui Daniel Sandu: vor curge râuri de cerneală despre acest film, da, Vlad Ivanov e un zeu al întruchipării securiștilor infiltrați în Biserică, un preot-păpușar sociopat, complex, incoruptibil în trabantul său ridicol, adulmecător, apucător și colecționar de tot soiul de închipuite declarații și denunțuri, un personaj alunecos greu de uitat. Cât despre dimensiunea morală a prefăcătoriilor de tot soiul, a coercițiilor spirituale prost înțelese și aplicate și mai prost, despre vocație duhovnicească versus tentații secundare, vor mai scrie și alții.

Star Trek: Discovery, primele două episoade, lansate, pare-se, simultan, ca un fel de prolog bolnav, eșuat complet din punctul meu de vedere. Cică klingonienii și-au regăsit vocația războinică de a distruge totul în cale, precum niște lăcuste posedate și machiate. Klingonieni mai banali nu am văzut în toată cariera mea de maniac Star Trek, costumați ca niște orci, machiați cu tone de vopseli, precum niște orci, șterși, identici, neindividualizați. N-a rămas nimic din personaje memorabile precum Kahless (invocat până la obsesie, spre readucere aminte și enervare definitivă), Worf sau Gowron. Până și klingoniana, sub tonele de machiaj, și-a pierdut din răcnirea guturală, din lătratul scuturat și agresiv, din violența iminentă.

Luptele între nave, o mizerie calpă și fără miză, fără individualizarea unor protagoniști, cadrele, filmate în unghiuri neinspirate, cu prim-planuri care-au sufocat în spații mici orice urmă de somptuozitate space-opera. Va trebui să fac un TNG binging, numai ca să mă dreg. Sper să fie doar un vis urât, un prolog eșuat, altminteri am rămas cu terifianta senzație că această legendară franciză a fost achiziționată de niște ageamii de teapa lui Jiji.

Kingsman: The Golden Circle, în regia lui Matthew Vaughn, are mai mult minusuri decât plusuri. Da, mi-a plăcut Juliane Moore în rol de psihopată-vintage, mi-a plăcut la nebunie cartierul ei general, un melanj de clădiri reconstituind atmosfera anilor ’50, pitulat în junglă, da, Colin Firth rămâne întruchiparea stilului aducător de Oscaruri, da, Jeff Bridges portretizează impecabil cowboy-ul american cu pretenții de magnat, însă acțiunea e banală, efectele speciale nu aduc nimic nou, intriga este neverosimilă. Un film plat, cu o inutilă adunătură de staruri (îi adăugăm la colecție pe Hale Berry și Channing Tatum), care m-a suprins plăcut printr-o singură chestiune monumentală: este prima dată când văd într-un film american Președintele impeached și luat cu cătușe la mâini, pe bună dreptate, din Biroul Oval. Foarte subtil, Hollywood, n-am ce comenta, trebuie să mărturisesc că mi-a mers la suflet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s